Pernah lihat tak?

Ari ni nak kongsi-kongsi sikit gambar2 flora n fauna Kelab Orang Rimba Raub.. serangga/ulat/pokok ni ditemui semasa Kelab ORR membuat aktiviti. Sesetengahnya mmg jarang dijumpai…ada tu mmg selalu tengok… heheh

xtvt 092

 yang ni nampak cam lipan… nama omputehnyer “HOUSE CENTIPEDE” dan nama saintifiknya “SCUTIGERA COLEOPTRATA”… spesis serangga yang jarang dijumpai… yang ni kitorang jumpa kat Lata Gambir, Cheroh, Raub, Pahang… tahun 2006 (nama serangga ni aku wat rujukan di internet)

Kat bawah ni plak gambar2 tarantula yang kami jumpa di Bukit Fraser.. ada yang kecik dan ada yang besar… gambar ni takder edit2 ye… benar2 sebesar handset nokia butterfly tuh..

IMG_1122

 IMG_1114

 IMG_1101

 24122007192

Yang kat bawah ni plak… pokok periuk kera dan sejenis rumpai yang kami jumpa di Bukit Kolam, Raub, Pahang..

IMG_1048

IMG_2682

IMG_0883

kulat ni betul2 dekat sama besar dengan handset tu..

sebenarnya banyak lagi yang tak terjumpa oleh kita ni… malah mungkin serangga dan tumbuhan yang kita jumpa hanya sebahagian dari populasi sebenar. Mana tau kan…

Melihatkan gambar ini yang menjadi koleksi.. aku berharap agar dapat memiliki ilmu fotografi untuk menguasai teknik MACRO dan mempunyai lense yang sesuai untuk ini. Huhuhu…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s