No No No…. Puji2an, Kritikan n Kutukan…

Kritikan …. biasanya kritikan or more to kutuk… hahhaha aku akan ambil secara rasional.. no body perfect… tapi kita kena bezakan antara mengkritik atau mengutuk… kita harus boleh membezakan antara kritkan yang membina… atau kutukan yang membunuh……

 Kita seharusnya bijak menerima kritikan dan menerimanya dengan baik… Baru kita boleh maju dan berjaya dalam bidang fotografi (walaupun as a hobby… cam aku)

Bagi aku tak de siapa pun yang sempurna n tiada gambar yang sempurna walaupun sehandal mana pun atau secantek mana pun gambar kita.  Masih ada ruang untuk dperbaiki dan sentiasa ada ruang untuk diperbaiki.

Dalam usaha untuk memperbaiki diri, bila ada orang puji gambar kita, kita perlu pertimbangkan beberapa perkara ini: iaitu yang pertamanya orang itu tidak cukup hebat dalam fotografi (aku lah tu) dan yang keduanya, kita adalah orang yang malang sebab kita sudah tidak ada ruang untuk belajar dan memperbaiki diri

Tetapi, bila dikritik, adakalanya, kita  perlu mempertahankan pendirian  kita  jika  kita   ada sebab yang kukuh.  kita   tidak perlu menerima semua kritikan bulat-bulat. Sebab, kadangkala, orang yang mengkritik itu pun sebenarnya tidak layak untuk mengkritik.

dan aku plak.. aku jarang nak kritik gambar2 orang… sebab aku tau aku ditaraf mana..(malah ada juga yang gelakkan aku.. takper2… gelak arr… aku tak kesah… )  n sentiasa belajar n belajar… malah aku berazam tahun depan aku nak pertingkatkan lagi pengetahuan aku secara sedikit formal… biarpun aku hanya street learner photographer… tapi tunjuk ajar yang professional kena ada jugak….  biarpun aku tak le pro  pun…. (rendah diri ni..hehheh.)

ermmm 4 hari lagi untuk melangkah ke tahun baru… so.. selamat berazam (walaupun as always… azam berkubur d tengah jalan..huhuh) menambah lagi daya kreativiti (this apply to my editing skill for customizing album…. n seeking my own identity and style,…  selamat menerima kritikan.. (or kutukan).. hehheh…… (huih… banyak kojo den lepaih ni weh…. bukit betong… here we come… but b4 that… we going holiday to PD…. yahoooo…… but with my frensss… hahahaha)

One thought on “No No No…. Puji2an, Kritikan n Kutukan…

Tinggalkan Jawapan

